Pages

lördag 3 september 2011

Förkyld!!

| |

Hmmm då va det dags för en jäkla förkylning... blä'ääää helg och alt och man sitter hemma =(

Har börjat jobba 50 % ganska gött men det känns när man inte mår helt hundra =( men men jag kämpar på =)

Min sjukdom Endometrios går liksom i skov ibland har jag bra dag ibland dagar som  känns som ett helvete.... människor som knappt vet va denna sjukdom innebär tror nog jag att jag e hyprokondriker =(





ENDOMETRIOS





 
Endometrios är ett tillstånd där livmoderslemhinna återfinns utanför livmodern, t.ex. på äggstockarna, äggledarna, bukhinnan, tarmarna, urinblåsa, etc. Endometriosvävnaden reagerar på samma sätt som livmoderslemhinnan i livmodern på de kvinnliga könshormonerna.
Symptomen på sjukdomen är från inga alls till ofrivillig barnlöshet, kraftiga blödningar och mycket svåra smärtor.
Hur stor del av de med endometrios som har symptom vet ingen exakt, men ca 40 % har inga symptom, 40 % har symptom och 20 % har mycket svåra symptom (där det dagliga livet är mycket påverkat).
Några av de vanligaste symptomen är:
Kronisk eller plötslig smärta i nedre bäckenet, Smärtsamma menstruationer, Barnlöshet, svårt att bli gravid, Smärtsamma samlag, Smärta efter samlag, Ryggsmärtor, Illamående, Bukkramper, Diarré, Smärta i ändtarmen, Smärta när tarmarna rör på sig, Blod i avföringen, Ändtarmsblödningar, Knivhuggssmärtor när tarmgaserna rör sig, Koliksmärtor, Blod i urinen, Sveda, smärta i samband med urinering, inkontinens... mm.
Depression, ångest är vanligt vid kroniska smärtsamma sjukdomar.
Väldigt många har sjukdomen utan att känna av den. Och har du inga symptom av den så betyder inte det att de garanterat kommer


Endometrios är en kronisk sjukdom.
Den går att lindra med behandling med hormonpreparat samt med operation.
Få botas, men många blir bättre och klarar av sin vardag.

En graviditet botar inte sjukdomen, men många mår betydligt bättre de månaderna. Men även motsatsen finns, de som blir sämre och har mycket ont.
10-15 % av menstruerande kvinnor har sjukdomen.
Men då många ej har symptom så är det svårt att få en exakt siffra.
Många kvinnor med endometrios äter smärtstillande läkemedel för att klara av sin vardag.
Och en liten del är så svårt sjuka att de inte kan ligga utan att ha väldigt ont, sitta, röra sig normalt, gå, etc. Så det är en sjukdom med många ansikten.
Är endometrios farligt? En del forskning visar att risken för cancer hos dessa kvinnor kan öka. Men forskarna är inte ense.
Sjukdomen i sig är inte dödlig.
Den kan minska i samband med graviditet och avtar i många fall i samband med klimakteriet. Och normalt är den självbegränsande och går att hålla i schack med läkemedel.


Det va lite om min sjukdom men alla dagar ser olika ut.... och jag har även en magsjukdom som heter
 IBS! vilket oxå e ett helvete...
dessa sjukdomar påverkar inte bara mig fysiskt utan jag e påverkad psykiskt oxå...  jag försker vara glad och positiv men ibland tar sjukdomarna över och jag pallar inte...

=(((


nä natti med er

0 kommentarer:

go-top

Skicka en kommentar

My Playlist

Labels

Bloggintresserade

Fröken Frost

Labels

Labels

Använder Blogger.
 
 

Bloggen om Tokjohanna | Diseñado por: Compartidísimo
Con imágenes de: Scrappingmar©

 
top